زاپی اسکای

  • ۰
  • ۰
مقاله

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:5

فهرست مطالب

« اشکالات و شبهات&rlm »

اراده الهى

« حکماى اسلامى و مساله اراده&rlm »

شبهه اول - چنانکه علم بارى به نظام&rlm احسن که عین ذات او هم مى&rlm باشد، غایت اودر ایجاد باشد - و مى&rlm دانیم که علت غایى&rlm اقتضاى فاعلیت فاعل را مى&rlm کند - لازم مى&rlm آیدکه ذات خداى تعالى علت ذات خودش&rlm باشد و این محال است.

جواب - اینجا نیز مانند بسیارى از موارد« اقتضا» یا « استلزام&rlm » را عنوان کرده&rlm اند امامنظور مطلق عدم انفکاک است در حالى که&rlm در این مقام چنین نیست و هیچ برهانى&rlm دلالت&rlm بر این نمى&rlm کند که « باید غایت و فاعل&rlm البته در حقیقت غیر یکدیگر باشند» بلکه&rlm مى&rlm توانند عین یکدیگر نیز باشند چرا که&rlm فاعل افاضه وجود مى&rlm کند و غایت چیزى&rlm است که افاضه وجود براى اوست که این&rlm غایت مى&rlm تواند هم خود فاعل باشد و هم&rlm موجودى اعلا و برتر از آن.

در مورد واجب الوجود بالذات نیز که&rlm قائم به خود است، از همین کلام استفاده&rlm مى&rlm کنیم که چون غایتى قائم به ذات خوداست مى&rlm تواند هم فاعل باشد و هم غایت. واز آن جهت که افاضه وجود اشیا را مى&rlm کندعلت فاعلى و از آن جهت که افاضه وجودمى&rlm کند به سبب علمش به نظام خیر که عین&rlm ذاتى است که معشوق اوست، علت غایى&rlm است.

شبهه دوم - گفته شده است که غایت&rlm به&rlm حسب تصور ماهیت مقدم بر فعل است ولى&rlm به حسب وجود، مؤخر از آن و به این جهت&rlm نیز در مورد آن گفته شده که اول الفکر وآخرالعمل مى&rlm باشد. با این حساب اگرباریتعالى هم فاعل و هم غایت همه&rlm اشیا باشد، لازم مى&rlm آید که هم مقدم برآنها باشد و هم مؤخر از آنها و شى&rlm ءواحد چگونه مى&rlm تواند اول الاوایل وآخر الاواخر باشد؟

جواب اول - این تاخر مذکور(غایت تاخر از فعل دارد) مخصوص&rlm به امور واقع در تحت کون است و درشیئى که اعلاى از کون باشد چنین&rlm چیزى مطرح نیست. چنانکه درتقسیمات معلول آمده است معلول&rlm تقسیم مى&rlm شود به: مبدع و کاین. که&rlm غایت در قسم اول هم به حسب وجودو هم به حسب ماهیت، با وجود معلول&rlm مقترن است. اما در قسم دوم به حسب&rlm وجود متاخر و بر حسب ماهیت متقدم&rlm است .



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-114645-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d9%84%d9%87%d9%89/
  • ۹۵/۰۹/۱۲
  • dfdf fdf

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی